In gesprek met … Anouk van Otterlo, data-expert bij Based

In gesprek met … Anouk van Otterlo, data-expert bij Based

Bij Based werken we aan de digitale toekomst van onze klanten. Dit doen we aan de hand van drie pijlers; datastrategie, digitaal assetmanagement en innovatief informatiemanagement. Anouk van Otterlo, BIM & Linked Data Consultant, richt zich voornamelijk op de eerste twee. Ze vertelt over wat ze doet, hoe ze dat doet en waarom werken bij Based nou eigenlijk zo leuk is.

Hoe ben je bij Based begonnen?

“Ik ken Marcel via mijn oude buren. Door hem raakte ik geïnspireerd om bouwkunde te gaan studeren. Ik wilde architect worden, maar dat bleek uiteindelijk toch niks voor mij. Maar wat dan? Toen ik net een beetje met BIM in aanraking kwam, kwam ik Marcel weer tegen en raakten we daarover in de praat. Met als resultaat dat ik hier stage ben gaan lopen en nooit meer ben weggegaan! Door alle voldoende groei- en ontwikkelmogelijkheden ben ik hier nog lang niet uitgeleerd. En nog belangrijker, ik heb het nog steeds naar mijn zin.”

Wat houdt jouw rol als BIM & Linked Data Consultant eigenlijk in?

“Ik ben een van de data-experts binnen Based. Ik help organisaties om te gaan met (hun) data. Dit is net zo breed als dat het klinkt. Er is namelijk zo veel te doen met data. Maar waar moet je beginnen? Hoe kunnen organisaties, vooral in beheer en onderhoud, het beste omgaan met informatie? Hoe kunnen zij daardoor hun processen verbeteren? Maar ook, hoe maken ze data steeds meer onderdeel van hun bedrijf, hoe word je digitaal? Dat zijn vraagstukken waar ik me onder andere mee bezig houd. Ik richt me dus voornamelijk op datastrategie en digitaal assetmanagement.”

Waar begin je als je bij een klant binnenkomt?

“Om digitaal assetmanagement op een efficiënte en effectieve manier uit te kunnen voeren, moet er een duidelijke datastrategie aan ten grondslag liggen. Dat is de basis, het fundament van waaruit je verdergaat. Zo’n strategisch plan maken is een van mijn taken. Dat begint met inventariseren. Verzamelen wat er al is aan data en kijken hoe het bedrijf is ingericht. Wat ligt er al, zijn er al mensen bezig met data voor assetmanagement en zo ja, waar bevinden zij zich in de organisatie? Ik kijk ook naar een stukje visie. Van het bedrijf als geheel, maar ook de visie op asset (informatie) management. Bestaat die al of moeten wij die gaan vormgeven? Soms ligt er al een concrete vraag, maar vaak zijn er een heleboel vragen. Dat verschilt echt per klant en dat is meteen ook wat mijn rol zo leuk maakt; die afwisseling.”

Hoe ga je vervolgens te werk?

“Als een klant niet weet hoe welke informatie hij nodig heeft, dan help ik bijvoorbeeld met het opzetten van een passende datastructuur. Maar soms is de vraag van een klant veel breder: wat hebben we überhaupt nodig voor assetmanagement? Dat is wel wat uitdagender, maar daardoor ook leuker. Vaak ligt er al meer dan men denkt, maar valt dat onder verschillende teams binnen de organisatie. De key is om dat te vangen en te structureren. Soms blijkt dat data nog niet op orde is. Ik geef dat terug aan de organisatie en van daaruit help ik ze vooruit. Door na te gaan welke assets ze hebben, wat ze daarover willen registreren en welke informatie ze daarvoor nodig hebben. In de datastrategie werk ik vervolgens uit hoe en waar ze dit kunnen vastleggen en hoe ze dit kunnen uitvragen als requirements, zodat die benodigde informatie ook echt geleverd wordt. Maar ook licht ik toe hoe die verkregen informatie geborgd kan worden, wie het gaat beheren etc. De datastrategie vormt dus echt het startpunt.”

Wat maakt jouw werk zo leuk?

“Dat ik heel erg mijn eigen route kan bepalen binnen Based. Ik krijg echt de vrijheid om mijn rol zelf vorm te geven. Daarnaast hou ik echt van afwisseling en vind het leuk om telkens nieuwe dingen te kunnen en mogen doen met, voor en bij nieuwe en bestaande klanten. Om nieuwe technieken en ontwikkelingen te kunnen opzetten en implementeren. Zoals het bedenken van betere assetstructuren, systemen inrichten, bezig zijn met analyses, data en dashboards. Nu vind ik het erg leuk om van begin af aan te gaan opbouwen. Iets te gaan neerzetten van scratch af aan, op strategisch en tactisch gebied. Operationeel niet zozeer, dat ligt bij de klant zelf. Ik weet wel hoe je het moet doen, maar leer dat juist aan die teams. Dit past ook bij Based, wij willen juist de mensen bij onze klanten meenemen in hun groei.”

Neem ons eens mee in jouw week, hoe ziet die eruit?

“Redelijk divers. Ik werk bij klanten, op kantoor en af en toe thuis. Ik probeer het zo te managen dat ik niet te veel hoef te reizen in de week. Meestal ben ik op dinsdag en donderdag bij klanten. Vrijdags ben ik altijd in Tilburg, want dan hebben we teamdag. De andere dagen wisselen. Ik werk nu aan vaste opdrachten voor twee grote klanten en doe daarnaast nog een paar uur kleinere opdrachten erbij. In de ideale situatie blok ik bepaalde dagen of dagdelen voor een klant, maar dat lukt niet altijd. Ik geef ook geregeld presentaties en workshops bij klanten om te laten zien wat we doen. Om bijvoorbeeld het management mee te nemen en meer awareness te creëren binnen de organisatie. Ook geef ik presentaties op congressen nationaal en internationaal, zoals bij de buildingSMART international standards summit. Kortom: iedere week is weer verschillend!”

Jullie willen dat jullie klanten continu blijven leren. Maar hoe blijf je zelf bij qua kennis?

“Ik ga regelmatig naar congressen waar nieuwe standaarden en ontwikkelingen worden gepresenteerd. Daar verdiep ik me dan ook in en die probeer ik ook geregeld direct toe te passen bij klanten. En bij Based hebben we natuurlijk een heel team, waarin iedereen probeert nieuwe dingen op te pikken en nieuwe technologieën te onderzoeken en toe te passen. In onze teammeetings geeft iedereen om de beurt een presentatie over een bepaald onderwerp. Soms pakken we echt een thema vast en gaan we daar langer en dieper op in. Op deze manier brengen we elkaar op de hoogte van wat er speelt binnen de branche, maar ook daarbuiten. En het gaat ook niet alleen over ontwikkelingen binnen bouw en vastgoed, maar ook over nieuwe technologieën in andere industrieën. Want ook die kunnen wij inzetten bij onze klanten.”

Wat spreekt je zo aan in het werken bij Based?

“Ten eerste, inhoudelijk vind ik het echt heel erg leuk. Het is tof om juist in de iets meer ouderwetse bouwbranche bezig te zijn met een thema als digitalisatie. Ten tweede, de omgang met elkaar als collega’s. Based is echt een persoonlijk bedrijf. Het is voor mij persoonlijk ook mooi om de groei van het bedrijf mee te maken. Ik begon hier als derde collega, naast Marcel en Robin, en nu zijn we met 11 man. Mooi om te zien hoe dat verandert. En hoe we steeds professioneler (zijn) (ge)worden. In het begin was ik nog als enige bezig met datamanagement, waar Marcel en Robin zich meer bezighielden met projectinformatiemanagement. Dat is nu echt veel minder. Met de huidige visie van Based is het meer een eenheid geworden. Het is leuk om zo steeds meer mensen mee te kunnen nemen in ‘mijn onderwerp’. Zo heb ik ook collega Quint ingewijd in dit topic. Natuurlijk is dat ook wennen voor mijzelf, het vraagt om een stukje loslaten. Maar dat is alleen maar goed. En we zijn nog lang niet uitgegroeid op dit gebied, dus er is nog ruimte voor nieuwe collega’s!”

Based zoekt nog meer (aankomende) data-experts!

Klinkt het verhaal van Anouk jou goed in de oren en zie jij het wel zitten om samen met haar onze pijlers datastrategie en digitaal assetmanagement nog verder uit te breiden? Bekijk dan eens onze openstaande vacatures of geef Anouk even een belletje via 06 425 23 031.