BIM-projectmanagement uit de praktijk

BIM-projectmanagement uit de praktijk

Veel van jullie zijn inmiddels wel bekend met de term BIM. Maar wat is nu eigenlijk het doel van BIM binnen projecten? Efficiëntie, effectiviteit, betere kwaliteit tegen minder inspanning; veel mensen in de bouwsector weten deze kreten wel op te diepen. Een (nog) betere kwaliteit willen we natuurlijk allemaal. Helemaal tegen minder inspanning. Maar betekent minder inspanning door de adviseurs van een project dan ook betere kwaliteit met een gelijke of lagere kostprijs voor de opdrachtgever?

Model als hulpmiddel, database als BIM
Wanneer we bij BASED gevraagd worden als BIM-projectmanager, begeleiden we de projectteams meestal namens opdrachtgevers die de BIM-modellen als hulpmiddel voor assetmanagement inzetten, zoals woningcorporaties en Schiphol. Hierbij treden we vaak op als brug tussen het BIM-team op organisatorisch niveau en de projectteams. Oftewel: we toetsen de uitvraag zoals deze is opgesteld door dit BIM-team in de praktijk en brengen de feedback en ervaringen uit die praktijk weer terug, zodat de uitvraag scherper gesteld kan worden.

De opdrachtgever is hard bezig om zijn databehoefte in kaart te brengen en kan met de opgeleverde projecten direct aan de slag om de assets verder in te richten met hulp van de BIM-modellen. Hiermee zijn alle partijen vaak nog aan het pionieren. De opdrachtgever verneemt bijvoorbeeld op een BIM-congres dat ‘alle informatie centraal toegankelijk moet zijn en iedereen moet werken met 3D-(BIM)modellen’. Daarbij beseft men vaak niet dat het centraal toegankelijk zijn van informatie niet betekent dat het 3D-(BIM)model de enige informatiedrager is. Het 3D-model is slechts een onderdeel van BIM, welke met de overige aangeleverde informatie in een database of CDE toegankelijk wordt gemaakt. De adviseurs, participerend in het BIM-team, zorgen ervoor dat dit beeld bijgesteld wordt. Maar hierdoor gebeurt het regelmatig dat in de uitvraag naar het projectteam te veel informatie in het 3D-model geëist wordt. Terwijl het doel is om een effectiever proces te krijgen, een effectievere informatiestroom, en hierbij is juist gebleken dat het niet altijd effectief is om alle informatie in het 3D-model te verwerken …

Projectteam denkt mee

Aan de andere kant beseffen de leden van het projectteam ook niet altijd wat de opdrachtgever nu echt nodig heeft. Ja, alles wat de opdrachtgever vraagt … Maar heeft de opdrachtgever dat wel echt nodig in het 3D-model, of kan een deel van de informatie ook anders aangeleverd worden? Gevolg is dat informatie soms niet volledig of inconsistent in de modellen terechtkomt. 

De leukste projecten zijn de projecten waar wij het projectteam kritisch naar de gevraagde informatie kunnen laten kijken. En ze daarbij uitnodigen zich te verdiepen in ‘waarvoor wordt de gevraagde informatie gebruikt?’ Met deze projectteams proberen we dan gezamenlijk om de vraag achter de vraag te beantwoorden. Om een oplossing te bedenken waarbij de opdrachtgever zeker de kwaliteit aan informatie krijgt die hij vraagt. Maar waar ook de manier om die informatie aan te leveren vanuit het projectteam in minder tijd en dus tegen lagere kostprijs gerealiseerd kan worden. Kortom; een manier die efficiënter is. 

Tip 1: Zie BIM als database en niet alleen als het 3D-model. Niet alle benodigde informatie hoeft rechtstreeks uit een BIM-model te komen;

Tip 2: Stuur als opdrachtgever op de kwaliteit van de gevraagde informatie. Krijg je wat je vraagt?

Tip 3: Faciliteer directe communicatie. Haal de schuttingen weg.

Communicatie en begrip

Zowel bij het bepalen van welke informatie in een BIM-model verwerkt wordt en welke in een BIM-database, als bij de verwerking van de door opdrachtgever gevraagde informatie, is goede communicatie essentieel. Welke gegevens zijn nodig en waar wil de opdrachtgever deze kunnen vinden? Dit is niet snel en eenvoudig uitgedacht en overgebracht. Als partijen elkaar nog niet kennen, is het zeker niet vanzelfsprekend dat een adviseur direct weet wat de opdrachtgever bedoeld, en visa versa. Als BIM-projectmanager adviseren en sturen we dan ook altijd op een warme overdracht bij het overdragen van informatie. Onze ervaring is dat wanneer er geen warme overdracht van de gegevens is geweest, er uiteindelijk meer tijd kwijt is door discussies achteraf, dan als de warme overdracht wel is geweest. Door de schuttingen weg te halen en directer te communiceren, volgt uiteindelijk ook meer begrip voor elkaars werk. Waardoor het ‘samen oplossingen bedenken’ steeds meer vanzelf gaat.

Conclusie

Bij BASED merken we in de projecten die we begeleiden dat er wel degelijk een positief effect is op het gebied van kwaliteit versus inspanning. Doordat opdrachtgevers die BIM in willen zetten voor assetmanagement, zich laten begeleiden door BIM-professionals, wordt bijvoorbeeld een goede splitsing gemaakt tussen welke gegevens uit BIM-modellen gegenereerd worden en welke via een BIM-database op een andere manier centraal toegankelijk zijn. Hoe duidelijker de uitvraag richting projectteams is, des te consistenter wordt de informatie die aangeleverd wordt. Hiervoor is de juiste communicatie nodig. Een online platform is één, maar ook daarmee kun je gegevens zonder uitleg up- en downloaden. Terwijl die uitleg bij de warme overdracht nu net het verschil maakt. 

Zijn we er al? Betere kwaliteit tegen een gelijke of lagere kostprijs voor de opdrachtgever? 
Het gaat nog niet vanzelf, maar we zijn al een heel eind op weg!

BASED heeft een gedegen kennis en ervaring in huis op het gebied van BIM-projectmanagement. Wilt u meer informatie hierover of gewoon direct aan de slag binnen uw project? Neem dan contact op met Hanneke Pronk via hanneke@based.co.nl